Semesterförsäljning ner för 3 veckor

Semesterförsäljning ner för 3 veckor

NEW YORK (AP) Efter en stark start på semesterhoppsäsongen har försäljningen i butikerna sjunkit under den tredje veckan i följd, eftersom amerikanerna fortsätter att hålla tillbaka på utgifterna under det traditionella årets mest trafikerade köpperiod. butikerna sjönk 3,1 procent till 42,7 miljarder dollar för veckan som slutade på söndag jämfört med samma vecka förra året, enligt ShopperTrak, som spårar data på 40 000 platser. Det följer en nedgång på 2,9 procent och 0,8 procent under respektive respektive månads första Går Man Ner I Vikt och andra veckor.

Siffrorna, som inte inkluderar online-försäljning, är en annan utmaning för vad som i stor utsträckning varit en besviken semestershoppingperiod för butiker. Den tvåmånadersperiod som börjar den 1 november är viktig för återförsäljare eftersom de kan göra upp till 40 procent av deras årliga försäljning under den tiden.

Återförsäljare startade säsongen försiktigt optimistisk. Men efter en stark start under det mesta av november sa ShopperTrak att försäljningen ökade med 3,4 procent för Går Man Ner I Vikt månaden så har detaljhandlare svårt att locka kunder till butiker trots stora rabatter och utökade timmar under de sista dagarna.

Karen McDonald, en talesman på Gå Ner ett Kilo I Veckan Taubman Centers, som äger eller driver 28 köpcentra, uppskattade att verksamheten för den vecka som slutade söndagen var oförändrad till en halvcifret procentuell tillväxt jämfört med för ett år sedan.

‘Jag kände mig säker på att det skulle bli gangbusters. Men det var bara okej,’ sa McDonald. På lördag hade Abercrombie Fitch, AnnTaylor och Express 50 procent försäljning medan Aeropostale diskonterade hela sortimentet upp till 70 procent. Fortfarande var shoppare försiktiga.

Barbara Jackson, 45, var en av dem. Hon sa att hon klarar av sin semesterbudget på $ 1 500 i hälften av vad hon spenderade förra året. Det beror på att Jackson, en äldenskapsassistent, tjänar mindre än förra året.

‘Jag är mer budgetmedveten,’ sa Jackson.

Shoppertrak uppskattar att semesterförsäljningen i butikerna hittills är 2 procent till 218,4 miljarder dollar jämfört med samma period föregående år. Det är under 2,4 procent prognosen för tvåmånadersperioden, men företaget står med den uppskattningen med några dagar kvar före jul och lite över en vecka innan säsongen slutar.

National Retail Federation, nationens största detaljhandelskoncern, sa också att det stämmer med sin prognos att försäljningen i butiker och online kommer att öka med 3,9 procent till 602,1 miljarder dollar.

Det ligger under den 14 procents tillväxt som Internetforskningsföretaget förutspår för säsongen. Företaget förväntar sig fortfarande att onlineförsäljningen växer i takt för säsongen, men kategorin står bara för cirka 11 procent av utgifterna under de tre månaderna som Inkludera semester shopping årstid.