Julen vände världen upp och ner

Julen vände världen upp och ner

När du funderar på vad julen firar är semesteransvaret svindlande.

NT Wright, den allmänt lästa bibliska vetenskapsmannen och den tidigare anglikanska biskopen, fångar sin import genom att notera att evangelierna inte kastar Jesus som ‘fallskärmar ner från en stor höjd för att ge lösningar på alla problem eller inte sätta allt i form som en slags Superman. ‘

Snarare konstaterar Wright i sin bok ‘Bara goda nyheter’, att Kristus är visad som ‘att leva i röra och störa en mycket svår del av världen på ett särskilt svårt ögonblick i Går Man Ner I Vikt sin historia och absorbera allt Gå Ner ett Kilo I Veckan syndens smärta och skam inom sitt eget liv, inom sin egen kropp. ‘

Allt om julkontot visar en värld som vänds upp och ner. En ny kung som kallas som Guds Son kommer in i världen ganska oausligt, född i en krubba omgiven av husdjur som en del av en arbetarklassfamilj. Detta är en radikal inversion av hur Gud eller gudar typiskt förstods vid den tiden: mäktiga och alla mäktiga varelser, som lord det över ofta olyckliga människor. Julen berättar om att Gud blir en av oss, och en särskilt ödmjuk medlem av vårt företag därtill.

Därför har jul alltid varit en fundamentalt subversiv semester, och varför kristendomen, en organisk utväxt av profetisk judendom, alltid har varit i rot en radikal tro.

Dagens och årets glädje känns inte bara av dem som håller den teologiska övertygelsen om att Jesus kom för att rädda världen från synd. Det är också spännande för de sorters människor som den flytande radikala folksingern Woody Guthrie beskrev som inspiration och den primära publiken som casually avskedades som ‘född att förlora’.

‘Jag är ute och sjunger sånger som kommer att bevisa att detta är din värld’, säger Guthrie om sitt folk ‘och att om det har slagit dig ganska hårt och knackat på dig för ett dussin loopar, oavsett vilken färg, vilken storlek du är, hur du är byggd, jag är ute för att sjunga sångerna som gör att du är stolt över dig själv och i ditt arbete. ‘

Julen är dagen för dem som har slagits för ett dussin loopar. Dess goda tidningar är att de dåliga tidningarna om dem är felaktiga. Detta är deras värld också.

Som en obekväm fan av nästan varje schmaltzy jul-tv-ögonblick har jag länge uppskattat hur populärkulturens instinkter om vad dagen representerar är kanske överraskande helt i linje med evangeliets upproriska konsekvenser.

Detta är sant trots kommersialiseringen av semestern och trots ansträngningar att Gå Ner I Vikt På En Vecka politisera frågan om vem som ska säga ‘God jul’ till vem. (Jag bekänner att jag bestämmer mig för att inte vara kristen att insistera på att aggressivt driva julhälsningar på dem vars egna religiösa åtaganden skiljer sig från mina.)

‘Det är ett underbart liv’ handlar om att George Bailey triumferar över Mr. Potter. Den otrevliga byggnads- och lånekillen slår pengar som rynkar banken som inte bryr sig om sitt samhälle. De människor i staden som Mr. Potter ser som förlorare räddar mannen som vill att de ska vinna.

Grinch tror att de kära folket i Whoville kunde ha sin jul förstört om han bara tog bort alla saker som de förväntar sig som gåvor. Men Whoville handlar om kärlek, inte saker, och även Grinchs hjärta måste svara. Rudolphs historia lyfter upp misfitsna över konformisterna. I ‘Love Actually’ riskerar en brittisk premiärminister allt för sina känslor mot ett lågt nivåpersonal av blygsamt ursprung. Att välja kärlek över status är som jul som det blir.

Förberedelsen av att fira Kristi födelse, den romersk-katolska kalendern av avläsningar till den tredje söndagen i Advent i år, omfattade denna passage från Jesajas 61: a kapitel:

Du behöver inte vara judisk för att uppleva det befriande budskapet i Exodus berättelsen. Och du behöver inte vara kristen för att känna elation över tanken att en fallen värld kan lösas. De fattiga, de brutna hjärtan, fångarna och fångarna behöver inte överlåtas till deras öde och deras lidande. Varje år kallas vi för att förnya vårt hopp om att kyla likgiltighet och smug självkänsla kan övervinnas av en ödmjuk och mild kärlek som är mäktig nog för att inspirera vise män, herdar och till och med änglar.